KBO Vakantie 2019 in Lunteren

De KBO  vakantie 2019 zit er weer op … Op vrijdag 9 augustus stonden 39  50ers tot en met 90ers  vol ongeduld  bij de O.L. Vrouwe Geboortekerk te wachten tot de bus eindelijk verscheen om hen te vervoeren naar het Gelderse Lunteren.

De reis was voorspoedig, het zonnetje scheen, de vogeltjes floten en onze chauffeur bleef op het rechte pad. Aangekomen bij ons hotel Hugo de Vries, een keurig familiehotel met 39 kamers, werden we welkom geheten door de eigenaresse, legden daarna onze verschoninkjes voor een hele week zorgvuldig op stapeltjes in de klerenkast, zodat we onze vuile onderbroeken en sokken  de andere dag weer in de lege koffer konden mikken.

Iedere avond om 6 uur genoten we van een prima diner, van groentesoep met heel erg veel ballen, draadjesvlees, kipfilet met mosterdsaus, tot varkenshaas met pepersaus (ik zie U al watertanden).

Alleen van de Chinese keuken waren die Gelderlanders nog niet zo goed op de hoogte, want de nasi was erg hard en droog, en ze vergaten ook wel eens jus te serveren bij gekookte aardappels …

Na dat heerlijke diner die eerste avond deden we spelletjes in de recreatiezaal, waarna we de eerste nacht probeerden te slapen in een vreemd bed, wat sommigen van ons ook lukte !!! Zaterdag maakten een wandelingetje en we ontdekten, dat Lunteren precies in het middelpunt van Nederland ligt en een Buurtbos heeft, wat een rijke weldoener rond 1910 heeft laten aanplanten .

Honderd jaar later heeft de bevolking van het dorp daar nog plezier van, want er liggen mooie fiets en wandelpaden in. Lunteren ligt in de Gelderse Vallei, je ziet er veel boerenbedrijven, overal koetjes buiten, veel maisvelden en langs de wegen veel alleenstaande huizen met grote tuinen vol witte hortensia’s erin. Je kunt merken dat de mensen trots op hun huis zijn, want bijna iedereen geeft zijn huis een naam, die dan pontificaal op de voorgevel prijkt.

Zaterdagmiddag zijn we in Spakenburg in een museum over visserij en klederdrachten geweest. Door inpoldering en drooglegging werden de verdiensten in de visserij steeds minder en moesten de vissers een andere vorm van bestaan zien te vinden. Maar hoe ze vroeger werkten en wat ze aantrokken in het werk en bij rouw en trouw konden we volop zien in dit museum.

’s Avonds kwam Sjaantje van de Molenpol, een soort “To van Zutphen”, met een koffer vol kleren op bezoek in ons hotel. Ze was niet zo jong meer en was gekleed in echte Gelderse klederdracht en ze had een vlotte babbel die ruim twee uur aanhield …. Op humoristische wijze vertelde ze en liet ze ons zien, wat  voor kleren en vooral wat voor onderkleding de mensen in de streek vroeger droegen. Na vertoon legde ze die op een stapel naast de koffer, en die koffer kwam maar niet leeg…..

Op een gegeven moment mocht ik  haar in zo’n antieke onderbroek helpen en hem ophalen. Sinds mijn 18e bloosde ik weer eens, en toen ze mij vroeg óók zo’n antieke lange onderbroek aan te trekken, maakte ik met zwoele blik mijn broekriem los  en gooide de onderbroek toen onder luid gelach van de zaal over haar schouder.

We maakten niet alleen leuke dingen mee, ook droevige …

Al een paar dagen voelde onze medevakantieganger Kees van de Hoeven zich ziek. Het werd steeds erger en ’s avonds is hij toch naar een dokter gegaan. Die constateerde een fikse longontsteking.

De andere dag hebben zijn broers uit Berkel hem opgehaald en thuis gebracht. De volgende dag is hij thuis overleden, 59 jaar oud. Dat gaf een grote schok in onze vakantieclub. We hebben een minuut stilte voor hem gehouden. Kees was een beste kerel.

Het leven gaat door … De vakantie gaat door. We kregen een cursus graanvlechten van twee dames uit het dorp. Ze leerden ons hoe je van drie tarwearen een mooi sieraad kunt maken: een kwestie van vlechten en knopen en een mooi lintje erom heen, laten drogen en proberen om het heelhuids thuis te krijgen. Vol bewondering keek ik toe.

Wat deden we zoal in de ochtend? Na het ontbijtbuffet kon je de ochtend doorbrengen zoals je zelf wilde. De meeste vakantiegangers namen eerst een zonnebad op het terras van het hotel. Jawel. Iedere morgen scheen de zon uitbundig bij een temperatuurtje van 22 graden . Na het zonnebad was het een uittocht van rollators, wandelstokken en mensen, want iedereen wilde even gezond bewegen om de dreigende overtollige pondjes van de keuken weg te werken. Een aantal klaverjasverslaafden bleef achter in het hotel. Alleen donderdagmorgen huilde de hemel: de regen viel met bakken uit de lucht. Iedereen bleef wijselijk thuis.

Lunteren ligt tien kilometer bij Barneveld vandaan , we gingen een middag van de scharrelkoeien op bezoek bij de scharrelkippen. Via een mooie busrit met deskundige uitleg van chauffeur Klaas hoorden en zagen we veel over het wel en wee van de Gelderse Vallei. Klaas maakte een grote omweg, liet allerlei mooie plekjes zien en zette ons tenslotte af bij het Pluimvee museum in Barneveld, dat zo beroemd is dat de Japanse keizer er onlangs nog geweest is.

Ook daar kregen we deskundige rondleiding en voorlichting, en ik weet nu precies hoe het zit met de kip en het ei, en hoe het sexen van kuikens gaat… In het museum is ook de eierveiling met een echte veilingklok, en via die veilingklok kon je allerlei frutseltjes kopen voor een paar euro.

In de middag van de laatste vakantiedag kwam onze voorzitter Ton van den Burg met zijn vrouw op visitatie. We kregen dit keer geen gratis drankje van de KBO zoals vorig jaar. Ton merkte meteen dat er een goede sfeer in de groep is , ach,  je gaat toch niet voor niets met zo’n leuke  KBO club gezellig een weekje op vakantie?

Na een heerlijk diner werden we ’s avonds verrast met een prima optreden van een shantykoor uit Ede. De heren zongen enthousiast en zuiver en bijna alles tweestemmig en wij zongen lekker mee.. Ook de begeleiding was van een uitstekend niveau. Ik heb genoten!

De volgende dag stonden de koffers met vuile kleren en souvenirs weer gepakt om ingeladen te worden voor de rit naar Berkel en Rodenrijs, en wij gingen noodgedwongen ook mee. Ik heb het deze vakantieweek prima naar mijn zin gehad en ik ga volgend jaar wéér mee. U óók?